תל אביב טיבליסי – הפער הדיגיטלי

הפער הדיגיטלי תל אביב טיבליסי

ישראל נקראת סטארט-אפ ניישין או מדינת הסטארט-אפ, ותל אביב היא מרכז החדשנות ולכן הייתי מצפה מעיר הנמצאת במרכז היצירה החדשנית גם להיות חדשנית, ולא רק להתהדר בתואר, אבל מצב זה דומה לא רק בתל אביב אלא בכל הארץ.

אחרי שהות של כמה ימים בטביליסי בגיאורגיה, שמתי לב כמה הם דיגיטליים, כלומר בכל רחוב בעיר ובעיקר במרכז העיר עומדים מכשירים כמו כספומטים שדרכם ניתן לבצע פעולות שונות הקשורות לממסד, תשלומי חובות וחשבונות ובירורים שונים מול משרדי הממשלה.

ומה בארץ?

אצלנו בארץ כל אתר ממשלתי שניסיתי להיכנס אליו  ותאמינו לי אני מה זה דיגיטאלי – נתקלתי באתרים מחרידים, לא ידידותיים, לא מעוצבים , לא נגישים ולא ברורים, הכל שם קשה לניווט אם בכלל אפשר לנווט, ואפילו כפתור החיפוש באתר לא מוצא מילות מפתח חשובות ביותר לתוכן האתר, האם יתכן שבאתר משרד האוצר לא אמצא תשלום מע”מ באופן ישיר?

טיביליסי

שאלתי את עצמי מה הסצינה בטביליסי? מה קורה שם שלא קורה כאן ? איך הם הקימו מערכת כל כך פשוטה וחסכו את התורים הכל כך ארוכים בסניפי הדואר ובבנקים – תור תשלומי החובות והשוברים אין סופי בכל סניפי הדואר בארץ. אולי מישהו גוזר כאן קופון בדרך?

אותה סצינה מתרחשת כאן באפליקציות של הבנקים של שירותים ציבוריים נוספים, – קטסטרופה – נגישות אפס לאפליקציות ציבוריות – אין דבר כזה, ויותר מכך על כל בקשה יש לפנות ישירות למשרד ולעמוד בתור, קחו לדוגמה את משרד הרישוי – אתה משלם את הרישיון נהיגה בעמדה דיגיטלית – שרות חדש של משרד התחבורה, אבל הרישיון יגיע בדואר ואם הוא לא מגיע בדואר כפי שאירעו לא מעט מקרים אזי יש לפנות אליהם שוב טלפונית ותוך שבוע הם יבררו את הבעיה, ויש לחזור אליהם טלפונית לבדוק מה קרה, אגב אין אפשרות לפנות ישירות למשרד הרישוי אלא רק למרכז המידע שלהם, למה? כי במשרד הרישוי בהנפקת רישיונות הנהיגה יש הוראה לא לענות לטלפונים – אין להם מענה טלפוני.

אז מדוע שלא ינפיקו בעמדות הדיגיטליות ישירות את רישיון הנהיגה הפלסטי? כי אנחנו סטארט אפ ניישין עם שרות של מדינה שלישית.

במשרד הפנים המצב לא יותר טוב , על כל אישור צריך לעמוד בתור שעות, כן שעות לא דקות!, קופות החולים לא רחוקות משם גם שם האפליקציות לא משהו, האפליקציה של קופת חולים מכבי קורסת  אצל מספר רב של מבוטחיה, אין שדרוג של האפליקציה ועדיין צריך להיכנס לאתר דרך  מחשב שולחני.

בבנקים קורה משהו טוב לאחרונה יש שדרוגים שהקפיצו אותם לרמה קצת יותר טובה אך עדיין מוגבלת מאוד. ועדיין יש שירותים שניתן לסגור רק בטלפון עם הסניף כמו הרשאות להעברה מחשבון לחשבון באפליקציה.

מה שנשאר לשאול הוא מתי נדביק את הפער בין התדמית שלנו בעולם לרמת השירות הדיגיטלי שהציבור מקבל?