אתיקה בקידום אתרים

אתיקה בקידום אתרים

אתיקה לפי המילון – תורת המידות, זהו ענף בפילוסופיה העוסק בכללי ההתנהגות המקובלים בחברה ובתרבות האתיקה עוסקת במה ראוי שנעשה ומה מוסרי לעשות.

קידום אתרים – הוא הפעולות שיש לבצע על מנת לקדם אתר לתוצאות הראשונות במנועי החיפוש.

עכשיו כאשר שני המושגים ברורים אנסה להלך על הגבול הדק שבין קידום אתרים לאתיקה, מהם הכללים המותרים והאסורים מבחינה אתית, והאם כל זה קשור לכללי האתיקה או הכללים שגוגל מכתיב לבעלי אתרים על מנת שיהיו מאונדקסים גבוה בגוגל, ויותר חשוב האם גוגל עושה הנחות לאתרים גדולים ומשפיעים.

לפי כל הכללים המוכרים והמפורסמים בכל הרשת, קידום אתרים הוא פעולה מניפולטיבית שאף מנוע חיפוש לא היה רוצה בה, הסיבה היא שבכל פעולה שנבצע לצורך קידום אתר אנחנו בעצם מבצעים מניפולציה על מנוע החיפוש, גוגל היה שמח מאוד אילו כל אתר היה משקיע את כל מרצו וכספו לשיפור האתר ולשיפור חוויית הגלישה באתר ולא למניפולציות לקידום האתר. אגב זו אחת הסיבות להצהרה האחרונה של גוגל על כך שמהירות טעינת האתר תשפיע על מיקומו של האתר במנוע החיפוש של גוגל.

גוגל היה רוצה לראות את האתרים הכי מעניינים, גדולים, חדשניים, ומעודכנים ראשונים במנוע החיפוש שלו, אלא שמקדמי אתרים מיד יום מנסים להשפיע על מנוע החיפוש של גוגל  ומבצעים עשרות פעולות שיגרמו לאתרים אחרים לטפס לעמוד הראשון ולהתברג בין עשרת האתרים  הראשונים בגוגל.

גוגל לא אוהב את הפעולות הללו בעיקר כאשר מגזימים בהם, כל פעולה או התערבות ממוגזמת שכזו – אובר אופטימיזציה תגרור מצד גוגל ענישה קשה מאוד, עד כדי הרחקה לצמיתות מהאינדקס. העכביש של גוגל מאנדקס וממקם את האתרים ברשת לפי עשרות אם לא מאות פרמטרים, רובם מוכרים וחלקם כלל וכלל לא מוכר, וגם הפרמטרים המוכרים אינם מפוענחים עד הסוף, עדיין איננו יודעים עד כמה כל פרמטר כזה משפיע על המיקום של האתר.

מבחינת גוגל הגזמה בניסיון לאופטימיזציה הוא הפרה חמורה של כללי האתיקה, ולכן הוא מעניש על הפרות אלו. אך האם הפרה של כלל של גוגל היא הפרה של כלל אתי, לדעתי בהחלט כן!!! כל ניסיון לעלות עם אתר חדש בדרכים לא דרכים לעמוד הראשון בגוגל על מנת לגזור קופון הוא הונאה של הגולשים, אתרים טובים מטבעם יעלו לעמוד ראשון ויתמקמו בראש הדף, אך גוגל בוחן אותם בתקופת מבחן ראשונית בה הוא בודק את מידת הרצינות של האתר, גוגל בודק גם את מידת העדכון של האתר ואת קצב התעדכנות האתר.